Overbelasting aan de schouder
De schouder is een kogelgewricht net als de heup, hierdoor is er veel bewegelijkheid mogelijk. De schouder is uniek door die ruime bewegelijkheid en de kracht die geleverd kan worden in extreme hoeken zoals te zien is bij honkbal.
Het schoudergewricht bestaan uit de kom (het schouderblad) en de kop (de bovenarm). Passieve stabiliteit komt van de banden en actieve stabiliteit van de 4 rotatorcuff spieren. Daarnaast hechten maar liefst 20 spieren voor een deel of geheel vast aan het schouderblad wat beweging in alle richtingen mogelijk maakt.
Dit is gelijk ook de moeilijkheid van de schouder, zodra er iets van overbelasting aanwezig is zie je al snel compensatie van andere spieren ontstaan en voordat je het weet heb je last van 1 of meerdere spieren. Overbelasting kan eenvoudig ontstaan door een overload aan training, te snelle opbouw na een rust periode of een andere techniek/ trainingsprikkel.
Bij sport-drive nemen we daarom de tijd voor een volledig onderzoek, brengen we in kaart welke spieren overbelast zijn en welke de pijn veroorzaken. Het belangrijkste is we maken een nieuw plan die aansluit bij jou sport wensen en prestatie.


Trauma gerelateerde klachten
Een val op de schouder tijdens wintersport, een verkeerde beweging in de fitness, op de judomat of gevallen met fietsen. Alles waarbij we maar kunnen denken aan een val, ongeluk of draai noemen we acuut letsel of trauma gerelateerde klachten. De klacht is niet plotseling of langzaam ontstaan maar er is 1 duidelijke gebeurtenis waarbij de schouder geblesseerd is geraakt. Een goed onderzoek met mogelijk aanvullend onderzoek vanuit het ziekenhuis is hierin erg belangrijk. De schouder kan uit de kom, delen van de bovenarm kunnen breken, het sleutelbeen kan uit de kom gaan of breken, er kunnen spieren verreken, inscheuren of afscheuren en er zijn nog veel meer letsels mogelijk.
Sport-drive fysiotherapie helpt bij klachten na een trauma of als gevolg van een operatie. Onderzoek, behandelen en begeleiding op herstel zijn hie onderdeel van.
